ОПИСАНИЕ на Стопанската операция:
Ние от Алфа ООД се занимаваме с консултантски услуги. Наш редовен клиент е Делта ООД.
На 31.05.2019 г. предоставяме на Делта консултантска услуга, във връзка с което ѝ издаваме фактура на стойност 300 лв. с включен ДДС.
Ние сме осчетоводили фактурата, като сме я отразили в ДДС Дневника за продажби за май.
На 05.07.2019 г. от Делта се свързват с нас, информирайки ни, че издадената фактура е със сгрешени реквизити (сгрешени Булстат и ИН по ЗДДС), като ни молят да издадем нова фактура с коректните данни на дружеството. Ние издаваме нова фактура и протокол за анулиране на старата.
Забележка: Алфа ООД и Делта ООД са регистрирани по ЗДДС.
ДОКУМЕНТИ, осигуряващи документалната обоснованост на сделката:
- Фактура (сгрешена);
- Протокол за анулиране;
- Фактура (коректна)
Забележка: Съгласно ЗДДС:
- всяко данъчно задължено лице – доставчик е длъжно да издаде фактура за извършената от него доставка на стока или услуга;
- поправки и добавки във фактурите и известията към тях не се разрешават. Погрешно съставени или поправени документи се анулират и се издават нови;
- когато погрешно съставени документи или поправени документи са отразени в отчетните регистри на доставчика или получателя, за анулирането се съставя и протокол за всяка от страните, който съдържа основанието за анулирането, номера и датата на документа, който се анулира, номера и датата на издадения нов документ и подпис на лицата, съставили протокола за всяка от страните.
№ 0000256321 | ФАКТУРА | дата: 31.05.2019 г. | |||||||||||
ПОЛУЧАТЕЛ (купувач) | (продавач) ДОСТАВЧИК | ||||||||||||
ДЕЛТА ООД | АЛФА ООД (ние) | ||||||||||||
ЕИК: 111222344 | ИН по ЗДДС: BG111222344 | ЕИК: 444555666 | ИН по ЗДДС: BG444555666 | ||||||||||
адрес: София 1000, ул. Алабин 100 | адрес: София 1000, бул. Витоша 100 | ||||||||||||
№ | описание на стоката или услугата | мярка | колич. | ед. цена | общо | ||||||||
1 | Консултантска услуга | бр. | 1 | 250 | 250 | ||||||||
2 |
|
|
|
|
| ||||||||
3 |
|
|
|
|
| ||||||||
начин на плащане: |
| в брой | дата на доставка или плащане: 31.05.2019 г. | сума: | 250 | ||||||||
срок за плащане: - | Х | с платежно нареждане | данъчна основа: | 250 | |||||||||
| с насрещно прихващане | място: | София | ДДС 20%: | 50 | ||||||||
основание за 0% ДДС: |
| сума за плащане: | 300 |
№ 0000000036 | ПРОТОКОЛ за анулиране на Фактура | дата: 05.07.2019 г. | |||||||||||
ПОЛУЧАТЕЛ (купувач) | (продавач) ДОСТАВЧИК | ||||||||||||
ДЕЛТА ООД | АЛФА ООД (ние) | ||||||||||||
ЕИК: 111222333 | ИН по ЗДДС: BG111222333 | ЕИК: 444555666 | ИН по ЗДДС: BG444555666 | ||||||||||
адрес: София 1000, ул. Алабин 100 | адрес: София 1000, бул. Витоша 100 | ||||||||||||
№ | основанието за анулиране на документ | анулиран документ | нов документ | ||||||||||
№ | дата | № | дата | ||||||||||
1 | Грешно съставена фактура | 0000256321 | 31.05.2019 г. | 0000256352 | 05.07.2019 г. | ||||||||
2 | (сгрешен Булстат на получателя) |
|
|
|
| ||||||||
3 |
|
|
|
|
| ||||||||
ПРЕДСТАВИТЕЛ НА ПОЛУЧАТЕЛЯ: | ПРЕДСТАВИТЕЛ НА ДОСТАВЧИКА: | ||||||||||||
имена: | Иван Иванов | подпис | имена: | Петър Петров | подпис | ||||||||
длъжност: | Управител | длъжност: | Управител |
№ 0000256352 | ФАКТУРА | дата: 05.07.2019 г. | |||||||||||
ПОЛУЧАТЕЛ (купувач) | (продавач) ДОСТАВЧИК | ||||||||||||
ДЕЛТА ООД | АЛФА ООД (ние) | ||||||||||||
ЕИК: 111222333 | ИН по ЗДДС: BG111222333 | ЕИК: 444555666 | ИН по ЗДДС: BG444555666 | ||||||||||
адрес: София 1000, ул. Алабин 100 | адрес: София 1000, бул. Витоша 100 | ||||||||||||
№ | описание на стоката или услугата | мярка | колич. | ед. цена | общо | ||||||||
1 | Консултантска услуга | бр. | 1 | 250 | 250 | ||||||||
2 |
|
|
|
|
| ||||||||
3 |
|
|
|
|
| ||||||||
начин на плащане: |
| в брой | дата на доставка или плащане: 31.05.2019 г. | сума: | 250 | ||||||||
срок за плащане: - |
| с платежно нареждане | данъчна основа: | 250 | |||||||||
Х | с насрещно прихващане | място: | София | ДДС 20%: | 50 | ||||||||
основание за 0% ДДС: |
| сума за плащане: | 300 |
СЪЩНОСТ НА СТОПАНСКАТА ОПЕРАЦИЯ (по-скоро от гледна точка на Алфа ООД):
• Икономическа:
Основната икономическа дейност на едно предприятие се извършва с цел генериране на печалба.
За Алфа ООД основният бизнес е да реализира приходи от оказани консултантски услуги, за да реализира печалба, след като посрещне всички свои административни, управленски, маркетинг и други разходи.
Съгласно МСФО 15 „Приходи от договори с клиенти“ признаването на приходи от продажба на услуги се извършва според концепцията за прехвърляне на контрола върху тях. Контролът се определя чрез способността да се ръководи използването на услугата и да се получат икономическите изгоди от това. Самото признаване на приходи се извършва според регламентиран в стандарта единен модел за признаване на приходи, състоящ се от пет етапа.
• Счетоводна:
• Данъчна:
ЗКПО: От гледна точка на Алфа, няма реализиран нито счетоводен, нито данъчен приход или разход, защото такива вече са били отчетени при отразяване на доставката на база грешната фактура.
От гледна точка на Делта, също няма реализиран счетоводен и данъчен приход или разход.
ЗДДС:
• Финансова – от страна на Алфа:
ОПР:
БАЛАНС: В резултат на анулирането на сгрешената фактура
ОПП: При тази стопанска операция
ОСК: Тъй като финансовият резултат е нулев, стопанската операция няма да доведе до изменение на собствения капитал.
Където: ОПР – Отчет за Приходите и Разходите | ОПП – Отчет за Паричния Поток | ОСК – Отчет за Собствения Капитал
ПОДХОД И СТЪПКИ ЗА ОСЧЕТОВОДЯВАНЕ:
Тази стопанска операция се осчетоводява, като първо се отразява анулирането на сгрешената фактура, а след това – новата вярна фактура. Това става в следните стъпки:
1. Анулирането на вече осчетоводената грешна фактура се осчетоводява, като се дебитира със знак минус сметка 411 „Вземания от клиенти“ (намаление на вземанията от клиенти) и се кредитират със знак минус сметка 703 „Приходи от продажба на услуги” (намаление на приходите от продажба на услуги) и сметка 4532 „ДДС върху продажбите“ (намаление на задължението за внасяне на ДДС).
При осчетоводяването на тази стопанска операция следва да се закрие първата партида от първата стопанска операция, защото не е налице нов разчет между двете дружества и съответно не се очаква да се получи ново плащане от Делта ООД.
На пръв поглед това противоречи на счетоводните правила, защото на практика няма развалена доставка на услуга. Тази счетоводна статия се съставя, за да се изпълнят разпоредбите за коригиране на сгрешен данъчен документ, издаден за вече осъществена доставка на стоки, и да се неутрализира ефектът от осчетоводяването на новата вярна фактура.
С тази счетоводна статия се създава впечатление, че се намалява правото на данъчен кредит, което реално не е така, защото тя се съставя с идеята, че ще има втора счетоводна статия с еднакви сметки, но противоположни стойности.
Тази счетоводна статия се записва на база издадения от Алфа ООД протокол за анулиране.
2.
Забележка 1: Номерът на всяка счетоводна статия (СС) съответства на описаните стъпки за осчетоводяване. В малките скоби след номера на статията е посочена датата на осчетоводяване. Прието е, че всеки постъпил документ или възникнало събитие се осчетоводява в деня на издаването му, съответно възникването му.
Забележка 2: По принцип стопански операции се приключват в сметка ”Текуща печалба/загуба” само в автоматизираните системи за управление и осчетоводяване (ERP), а в класическите счетоводни софтуери натрупаните приходи и разходи, съответно в групи 70 и групи 60, се приключват в сметка ”Текуща печалба/загуба” на определен период от време. За целите на примера ние приключваме операцията в сметка 123, за да можем да покажем проявлението на операцията в различните финансови отчети.
СС1 (05.07.2019): Осчетоводяване на Протокола за анулиране на сгрешената фактура
стопанска операция: | 703 | Приход от продажба на услуги | вид документ: | 1 | Фактура | |||
ДЕБИТ | КРЕДИТ | |||||||
сметка | наименование | сума | сметка | наименование | сума | |||
411 | Вземания от клиенти | - 300 | 703 | Приход от продажба на услуги | -250 | |||
аналит. | Делта ООД | -300 | аналит. | Куриерски услуги | -250 | |||
парт. | Ф-ра 0000256321/31.05.2019 г. | -300 | 4532 | Начислен ДДС върху продажбите | -50 | |||
ОБЩО | -300 | ОБЩО | -300 | |||||
ОБОРОТНА ВЕДОМОСТ в резултат на всички счетоводни статии:
ИЗМЕНЕНИЯ В ОТЧЕТИТЕ в резултат на всички счетоводни статии:
Използвани Счетоводни Сметки:
703 (Приходи от продажба на услуги) – Пасивна сметка, която показва и проследява Приходите от продажби на услуги. Увеличенията на Приходите от продажба на услуги се осчетоводяват по Кт на сметката, а намаленията на приходите със себестойността на продадените услуги се осчетоводяват по Дт на сметката. Кт оборот на сметката показва сумата от всички реализирани Приходи от продажба на услуги (при извършване на продажба с издаване на фактура или друг документ, отнасяне на отрицателния резултат от продажбата на услуги към Печалба и загуба от текущата година), а Дт оборот на сметката показва сумата от всички разходи за извършване на тези услуги (например за извършване на шивашки услуги е нужно да има работно помещение – собствено или наето, нает персонал, закупуване на консумативи и т.н., всичко това се отразява като разход и формира себестойността на извършваната услуга). Преди приключване обичайното временно салдо на сметката е Кт и показва сумата на печалбата от продажбата на услуги, а след приключване по сметката не трябва да има салдо.
Забележка: Изчерпателно описание на сметките можете да видите в глава Сметкоплан.